logoplaatje

Palliatievezorg.nl Waar?

plaatje: Foto: De Heer Medicom.
Foto: De Heer Medicom.

Personenalarmering

plaatje: bulletWie ziek thuis is, heeft er grote behoefte aan zich veilig te kunnen voelen. Vooral mensen die alleen wonen, kunnen baat hebben bij personenalarmering. Via personenalarmering kan een buurvrouw, familielid of de professionele thuiszorg worden ingeseind, zodat er snel iemand bij u komt als er iets gebeurt.
Wie gebruikt maakt van de mogelijkheid tot personenalarmering krijgt een apparaatje in huis waarmee 24 uur per dag een meldpost kan worden bereikt. Dat kan een knop in huis zijn, maar ook een zendertje aan een koord om uw nek of pols. Met één druk op de knop waarschuwt u de meldpost. Afhankelijk van wat u afspreekt, waarschuwt die meldpost iemand uit uw omgeving, die dan zo snel mogelijk bij u langs kan komen. Die persoon kan een bekende of een familielid zijn. Maar het kan ook een verpleegkundige zijn van de thuiszorg.

Hoe regelt u zoiets? Soms kunt u bij thuiszorgorganisaties terecht. Soms moet u het alarmeringssysteem via uw zorgverzekeraar aanvragen. De ene zorgverzekeraar vergoedt het wel, de ander niet. Zorgverzekeraars die het wel vergoeden, doen dat meestal alleen als het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) een medische indicatie hiervoor heeft afgegeven. Als u in een verzorgingshuis, woon/zorgcentrum woont, valt het mogelijk onder het servicepakket van de woningstichting.
plaatje: Voorbeelden van thuiszorgorganisaties

Voorbeelden van thuiszorgorganisaties

De meeste thuiszorgorganisaties die de mogelijkheid van personenalarmering aanbieden, melden dit op hun websites. Onderstaande informatie is afkomstig van de websites van Zuwe Zorg (regio Utrecht) en Rivas (regio Rivierengebied):

"Hoe werkt personenalarmering?
In uw woning plaatsen wij een alarmeringsapparaat. Dit apparaat wordt aangesloten op uw
vaste telefoonlijn. Daarnaast krijgt u een halshanger of polsbandje met een alarmknop. Overkomt u iets, dan drukt u op de alarmknop. U krijgt dan direct verbinding met de meldcentrale. Deze is zeven dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar. Via de microfoon in het alarmapparaat kunnen wij u horen en hoort u ons. U kunt vertellen wat er met u aan de hand is. Als blijkt dat u directe hulp nodig heeft, zorgen wij ervoor dat er direct iemand bij u komt kijken. Wie er bij u langskomt, is afhankelijk van het abonnement dat u kiest. Dit kan een contactpersoon zijn die u hebt opgegeven of een professionele zorgverlener. Als u kiest voor professionele zorgverleners kiest u voor zekerheid. U weet dan dat er altijd een deskundig opgeleide hulpverlener binnen een half uur bij u is."


"Na een alarm kunt u via het apparaat contact houden met de centrale van de Rivas (de Zorglijn). De Zorglijn-medewerker kan de gegevens van de beller op het scherm zien en waarschuwt direct een van de opgegeven contactpersonen. Is die niet bereikbaar dan zoeken we een alternatief, of bijvoorbeeld iemand van Rivas. Ondertussen houdt de zorglijnmedewerker contact met u. Via het "kastje" aan de muur kunt u met elkaar praten.

De aansluiting van het systeem kost eenmalig € 59,--. Daarnaast betaalt u maandelijks een huurbedrag van € 13,--. U kunt het aanvragen door een aanvraagformulier in te vullen. Plaatsing gebeurt binnen een week na ontvangst van het volledig ingevulde aanmeldingsformulier. Indien noodzakelijk is -na overleg- spoedplaatsing binnen 24 uur ook mogelijk."

Reactie geven?

plaatje: bulletWilt u reageren op bovenstaande teksten? Dat kan hieronder.