Besparingsdeskundige Marieke Henselmans neemt de uitvaartbranche onder de loep in het boek ‘Laat je niet kisten door de commercie. Een mooie uitvaart voor elk budget.’ Het boek geeft tips voor besparingen bij de organisatie van een uitvaart. Met een speciaal werkboek kan de aanstaande dode zijn nabestaanden daarbij ondersteunen.
De uitvaartbranche gaat soms in dubbel opzicht over lijken, ontdekt Marieke Henselmans. Uit de ervaringen die zij afgelopen jaar verzamelde, blijkt dat mortuariumbeheerders, uitvaartverzekeraars en -ondernemers af en toe bedenkelijk ver gaan in hun pogingen om flink te verdienen aan een uitvaart. Of dat opzet is of niet laat Henselmans in het midden, maar vast staat wel dat nabestaanden regelmatig met onnodig hoge rekeningen worden geconfronteerd. In ‘Laat je niet kisten door de commercie’ leidt Henselmans de lezer langs de vele commerciële valkuilen die op de hectische weg tussen dood en uitvaart ontmoet kunnen worden.
Hoe nodig dat is, maakt zij duidelijk met een lijstje, waaruit blijkt dat nagenoeg iedere nabestaande met 7-0 achter staat als er iemand is gestorven en naasten voor tig keuzes staan om een uitvaart te organiseren:
– Er spelen emoties
– Je hebt slaapgebrek
– Je eet al een paar dagen slecht
– Je hebt een groot gebrek aan kennis
– Je moet plots intensief omgaan met familieleden die je eerder misschien om diverse redenen meed
– Je staat onder tijdsdruk
– Je wilt misschien wel de kritische consument uithangen t.a.v. de uitvaartkosten, maar het moet niet te zichtbaar zijn voor iedereen, want voor je het weet ben je een harteloze gierigaard
Met het boek in de hand is het mogelijk iets van die achterstand in te halen. Henselmans loopt alle keuzes langs die de nabestaande moet maken (van laatste verzorging en opbaring tot het grafmonument of de asverstrooiing) en benoemt daarbij zoveel mogelijk de kosten en eventuele besparingsopties. De teksten zijn aangevuld met voorbeelden uit de praktijk en blijmoedige, kinderlijke tekeningen, waardoor de grote hoeveelheid informatie makkelijk te behappen is.
Het boek kan een belangrijke bijdrage bieden aan een grotere transparantie van de uitvaartbranche. De consument, die al op het goede, besparende spoor is gezet met websites als www.uitvaartmarkt.nl, is aan zet.
Marieke Henselmans is journalist, schrijft voor Genoeg Magazine, de Volkskrant, het AD, Opzij, Zin Magazine, Het Financiële Dagblad, werkte samen met het Nibud en presenteerde met Peter van der Vorst het RTL4-programma Geen cent te makken. Sinds haar doorbraak in 1999 met ‘Consuminderen met kinderen’ verschenen meerdere boeken over geld en besparen, waaronder ‘Vrolijk besparen’ en ‘Eigenwijs je hypotheek aflossen’.
Het boek is verkrijgbaar bij de boekwinkel en desgewenst gesigneerd op www.bespaarboeken.nl.
Dit boek over de uitvaartbranche maakt me nieuwsgierig. Nou heb ik er niet elke dag mee te maken. Naarmate je zelf ouder wordt, en na moet denken over het regelen van je uitvaart, besteed je er automatisch meer aandacht aan. Ik dacht dat genadeloze commercialiteit bij uitvaartbedrijven meer in de USA speelden (zie de serie “Six Feet Under”. Kennelijk is dat naar hier overgewaaid. Ik ga dat boek toch maar eens bestellen.
Goed initiatief, dit boek over uitvaarten voor elk budget. Je wilt zo graag alles uit handen kunnen geven bij een uitvaart. Het is toch zaak, dingen zelf in de hand te houden. Een belangeloze gesprekspartner is in dit soort gevallen belangrijk, denk ik.