• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

Palliatieve zorg

  • Palliatieve zorg
    • Wat is palliatieve zorg?
      • Verlichting van klachten
        • Pijnbestrijding
        • Symptoombestrijding
      • Begeleiding
        • Gesprekken
        • Levensvragen
        • Complementaire zorg
    • Waar vind ik het?
      • Thuis
        • Mantelzorg
        • Hulpmiddelen
        • Ondersteuning door vrijwilligers
        • Maaltijdvoorziening
        • Alarmering
      • In het ziekenhuis
    • Wanneer start palliatieve zorg?
      • Kanker
      • Dementie
      • Longziekten
      • Hartfalen
      • Nierfalen
      • Parkinson
      • Kinderen
    • Voordelen van palliatieve zorg
    • Vooroordelen over palliatieve zorg
    • Waarom heet het zo?
    • Extra hulp
    • Verhouding tot euthanasie
    • Goede doelen
    • Particuliere thuiszorg
  • Hospice
    • Historie
    • Hospice De Duinsche Hoeve
  • Levenseinde
    • Waar wil ik sterven?
    • Het gewone sterven
    • Feiten over sterven
    • Misverstanden
    • Levenseindegesprekken
      • Hoop
    • Beslissingen over het levenseinde
      • Euthanasie en hulp bij zelfdoding
      • Palliatieve sedatie
      • Stoppen met eten en drinken
      • Andere beslissingen
      • Overbehandeling
    • Waken
    • Uitvaart
      • Uitvaartbedrijven
  • Inloophuis
  • Mantelzorg
    • Praktische hulp
    • Juiste informatie krijgen
    • Emotionele steun
  • Zorgplanning
    • Hulpmiddelen voor gesprekken
    • Wensverklaringen
  • Agenda
  • Blog
    • Mariska Overman
      • Een moeder die er niet meer is
      • Sociaal sterven
      • Rare rouw?
      • Digitale nalatenschap, een zegen?
      • In het land der rouwenden is niemand koning
      • Praten over de dood is zo gek nog niet
      • Toekomstige herinneringen
      • Oneindig leven
      • Zie de mens
      • Een kleine dood
      • You are dead
      • Zomer
      • Sterven als een eskimo
      • Lijkenpikkers
      • To be or not to be?
      • Catch 22
      • Geen sinecure
      • Het gekke van rouw
      • Dubbel dood
      • Ooit
      • Van ‘vechten tegen’ naar ‘vechten voor’
      • Carpe diem, maar met mate
      • De stomste verjaardag ooit
      • Een stappenplan voor doodgaan
      • De ander ben jij
      • De zin en onzin van een bucketlist
      • Pokémon Go
      • De Begraafplaats
      • De ziel van de uitvaartondernemer
      • Niemand die het ziet
      • Chemo voor de ziel?
      • De dood in je achterzak
      • Nog één keer
      • Er is alleen het nu
      • Nieuwjaarswens
      • De dood – Niet te bevatten
      • MH-17
      • Dag lief broertje
      • Zij die Nederland helpen sterven?
      • Al mijn doden
      • “Maar het leven zo is leuker”
      • 44
      • Onsterfelijk tot het einde
      • Hemelse proporties
      • Met een buiging
      • Het woord van de dood
      • Ik stond erbij en ik keek ernaar
      • Een goede dood is geen dood
      • Waardig dood zijn
      • De dood leeft
    • Rob Bruntink
      • Quite Discontinuous
      • Ik ben ik ben ik ben
      • Een begraafplaats is ook een plek van liefde
    • Marinus van den Berg
      • Staande houden op één been
      • Leven naar de dood
      • Soms willen zorgverleners graag de regie
      • Wijds
      • Niet gewild
      • In de stilte
      • Ongeneeslijk gemis
      • Sterven in een geleend bed
      • Aandacht voor familie
      • Het uitleenbed
      • Geen kijkuur
      • Rouwen in december
      • Ik was er niet bij
  • Actueel
    • Recensies
    • Nieuwsarchief
      • Nieuws 2017
      • Nieuws 2016
      • Nieuws 2015
      • Nieuws 2014
      • Nieuws 2013
      • Nieuws 2012
      • Nieuws 2011
      • Nieuws 2010
      • Nieuws 2009
      • Nieuws 2008
      • Nieuws 2007
      • Nieuws 2006
      • Nieuws 2005
      • Nieuws 2004
      • Nieuws 2003
      • Nieuws 2002
      • Nieuws 2001
      • Nieuws 2000
      • Nieuws 1999
  • Encyclopedie
    • A-F
    • G-L
    • M-R
    • S-Z

Een moslim mag kiezen voor pijnbestrijding of palliatieve sedatie

19 februari 2020 door Rob Bruntink 1 Reactie

“In tegenstelling tot wat veel moslims denken, is er binnen de islam wel degelijk ruimte om in de allerlaatste fase van het leven pijnbestrijding of palliatieve sedatie in te zetten”, zegt Mustafa Bulut in de nieuwste uitgave van Pallium. Bulut is geestelijk verzorger in ziekenhuizen in ‘s-Hertogenbosch en Tilburg.

Behalve geestelijk verzorger is Bulut ook eigenaar van een opleidingsbureau dat gespecialiseerd is in interculturele zorg, OBIZ. Hij verzorgt onder meer scholingen aan ziekenhuispersoneel.

Wat is in die scholingen de belangrijkste boodschap die je aan zorgprofessionals meegeeft?

“Iedereen wil natuurlijk het liefst een lijstje tips and tricks om goede interculturele zorg te verlenen. Ik begrijp die behoefte. Maar helaas, daarmee red je het niet. De belangrijkste boodschap in die scholing is vooral: ‘Ken jezelf’. Hoe denk jij over ziekte, hoe kijk jij naar lijden? Dat is van groot belang in de communicatie. Als jij de visie hebt dat dat een geval van ‘Dikke pech’ is, terwijl je iemand moet verzorgen die  het als ‘Test van God’ ziet, dan mag dat eigenlijk geen drempel vormen in de communicatie. Dat valt nog niet mee, aangezien jijzelf 50% van het contact uitmaakt. Je eigen visie – of je eigen, mogelijk zelfs onbewuste weerstand tegen de visie van die ander – moet je in de praktijk dus zien te neutraliseren. Dat proberen we aan te leren in de scholingen, onder meer met rollenspelen. “

“Wat in de praktijk nog vaak voorkomt is dat een moslimpatiënt pijnbestrijding afwijst, omdat hij helder wil blijven. Met als gevolg: pijn bij die patiënt. Dan helpt het hem echt niet als je gaat zeggen: ‘Doe dat toch niet. Accepteer die pijnmedicatie. Je hoeft niet te lijden.’ Uiteraard kan dat met de beste intenties gezegd worden, vanuit de visie ‘dat lijden niet hoeft’. Maar je ontkent tegelijkertijd ook het belang dat die patiënt aan helderheid geeft. Beter is dus om naar het waarom van die houding te vragen. Belangstelling te tonen. Een gesprek aan te gaan. Overigens wordt er in de islamitische theologie wel wat genuanceerder over dit thema gedacht dan ik in dit voorbeeld benoem. Een moslimpatiënt hóeft niet bij bewustzijn te zijn, hij mag gerust kiezen voor pijnbestrijding of palliatieve sedatie, maar in de praktijk kiest hij er toch vaak voor om bij bewustzijn te blijven. Deze wens wordt vaak door familieleden geuit. In dat geval ga ik in gesprek met de patiënt of familie en vraag waarom zij dit zo belangrijk vinden. Vaak komt het argument naar voren dat dit de patiënt zal helpen de shahada (geloofsbelijdenis) uit te spreken met de hoop het paradijs in te mogen gaan. Ik licht toe dat er in de islam wel degelijk ruimte is om pijnbestrijding of palliatieve sedatie in te mogen zetten en geef hen de veiligheid om die keuze te overwegen. Ik houd uiteraard wel voor ogen dat de patiënt of familie uiteindelijk de keuze maakt, en niet ik. Vervolgens koppel ik dit terug aan de behandelaar en/of de verpleegkundigen, zodat zij dit kunnen meenemen in het zorgproces. ”

Categorie: Als je zorg verleent

Lees Interacties

Reacties

  1. Monique zegt

    3 maart 2020 om 18:46

    Zo hoort zorg te zijn !!!! Ik ben verzorgende IG . Ben veel in israel aan de Palestijnse zijde . Ik heb geleerd om respect te hebben voor alle geloven . Heb veel terminale zorg gedaan . Op dit moment begeleid ik een vrouw met alzheimer en overlijdt binnen 3 weken met euthanasie . Ik begrijp de geschoktheid , verdriet , angst van mensen .Monique

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Footer

Nieuwsbrief Palliatieve Zorg

Blijf op de hoogte, en schrijf je in voor de nieuwsbrief. Je mailadres is in veilige handen bij ons, we doen er verder niets mee.

Snel naar

  • Contact
  • Colofon
  • Vrijwaring
  • Copyright
  • Doneer
  • Nieuwsbrief
  • Over deze site
  • FAQ

Copyright © 2023