Eén centraal telefoonnummer voor burgers die met vragen zitten op gebied van palliatieve zorg. Dat voornemen heeft het bestuur van de coöperatie Palliatieve Zorg Nederland onlangs op haar verlanglijstje gezet. Dit sluit logisch aan bij een op stapel staande nieuwe website over palliatieve zorg voor patiënten en naasten.
De wens om tot dat centrale nummer voor publiek, patiënten en naasten te komen is mede ingegeven door de komst van een landelijk telefoonnummer voor consultatieteams palliatieve zorg (088-6051444). Dit nummer kan sinds vorige maand door alle zorgprofessionals in Nederland gebeld worden als zij vragen hebben over het verlenen van palliatieve zorg. De komst ervan riep de vraag op waarom dit nummer niet beschikbaar is voor patiënten en naasten.
Helpdesk
“Het telefoonnummer van de consultatieteams is opgezet door de Stichting Fibula”, zegt bestuurder prof. Saskia Teunissen van PZNL. “Hoewel Stichting Fibula lid is van de coöperatie PZNL, kan PZNL niet voor Fibula beslissen dat dit nummer ook door patiënten, naasten of zelfs belangstellende burgers mag worden gebruikt. We zullen met onze lidorganisaties in gesprek moeten gaan, en aansturen op de komst van een publiek toegankelijk nummer.” Naast Fibula gaat het hierbij om Patiëntenfederatie Nederland, IKNL, Stichting PaTz, Stichting Palzon en Agora. IKNL en Agora ondersteunden in 2015 het idee voor een palliatieve helpdesk voor burgers, als reactie op een artikel in Pallium van hoofdredacteur Rob Bruntink en Mariska Overman van Bureau MORBidee. Marianne Klinkenberg noemde het pleidooi namens IKNL ‘herkenbaar’ en constateerde: ‘Daar moeten we in voorzien.’ Ook directeur Clémence Ross-van Dorp van Agora zag het destijds wel zitten.
Campagne
Volgens Teunissen ‘hoeft het geen jaren te duren’ voordat een dergelijk nummer beschikbaar komt. “Idealiter valt de introductie samen met de komst van een nieuwe en interactieve website voor patiënten en naasten over palliatieve zorg. Deze zullen we dit jaar introduceren.” Gedoeld wordt op de website overpalliatievezorg.nl, die in juni 2019 van start ging om de overheidscampagne ‘Ik heb te horen gekregen dat ik doodga. Maar tot die tijd leef ik’ kracht bij te zetten. Vorig jaar heeft het ministerie met PZNL afgesproken dat PZNL deze website gaat ombouwen tot een nieuwe website voor patiënten, naasten en andere geïnteresseerden. “Het ligt voor de hand om hieraan zo snel mogelijk een algemeen toegankelijk telefoonnummer voor burgers te koppelen”, zegt Teunissen. “We gaan er vanuit dat VWS dit idee steunt en ook de fondsen daarvoor beschikbaar stelt.”
Geef een reactie