De film van je leven: Familiedocumentaire
Voor eeuwig voortleven in de herinnering van anderen, wie wil dat niet? Documentairemaker Dick van den Berg maakt het mogelijk met een Familiedocumentaire. Het idee ontstond toen Van den Berg een serie portretten maakte over de overlevenden van Kamp Amersfoort. Allerle items passeerden de revue; de Duitse dreiging, het leven achter de omheining, maar ook de sprankjes hoop, de kindertijd en de latere levensloop.
Van den Berg: “Er waren zoveel verhalen die verteld moesten worden. Het liefst lieten we dat doen door de mensen zelf. We dragen op die manier echt iets over van generatie op generatie. Ik kwam echter tot de ontdekking dat elke familie mooie verhalen heeft. Ook buiten de omheining. Dus waarom geen familiedocumentaires?” Bij Familiedocumentaire vertelt iemand zijn eigen, unieke levensverhaal. Over zijn jeugd, vakanties, tegenslag, succes, gezin, werk, huis, familie en bijzondere gebeurtenissen. Het is zomaar een greep. Van den Berg interviewt en schakelt een vriend(in) of naast familielid in als aangever. Het is letterlijk de film van je leven, die van je ouders of van mensen die het dichtst bij je staan. De voorbereiding is minutieus. Daarnaast werken de makers in een klein, vertrouwd team en bezoeken zij alle gewenste plekken.
De ervaringen met Familiedocumentaire blijken tot op heden onvergetelijk. Het is een document dat voor generaties bewaard kan blijven.
Voor meer informatie: www.famdoc.nl.
Uitvaarten met veel ruimte voor eigen inbreng
Als nabestaande een uitvaart moeten regelen, maar niet al te veel zin om alles uit te besteden? Dan zijn er sinds vorige week twee interessante opties: www.begrafenis.com en www.crematie.com. Via deze sites kunnen nabestaanden uit drie verschillende pakketten kiezen: Direct, Intiem en Uitgebreid. Bij ieder pakket hoort een vast prijs, bij een begrafenis variërend van 2.135 tot 4.950 euro.
Er staat helder omschreven welke taken de nabestaande (nog) zelf moet uitvoeren. Bijvoorbeeld bij het pakket Direct, dan gaat het om Rouwadvertenties en brieven, een Afscheidsbijeenkomst in eigen kring, het regelen van Muziek, toespraken en/of bloemen en de Bedankkaartjes. Als extra service is er een uitgebreide checklist te downloaden, waarin bijvoorbeeld tot in details omschreven staat hoe je een overledene moet afleggen of hoe je het beste een afscheidsrede samenstelt. Een crematie regelen kan op eenzelfde manier. Ook daarbij zijn drie verschillende pakketten, alle 300 euro goedkoper dan de begrafenispakketten.
Stichting Hoestie wint Noorderlicht Prijs 2017
Stichting Hoestie heeft de Noorderlicht Prijs 2017 gewonnen. De Stichting ontwikkelt liefdevolle cadeautjes die kunnen helpen om het vaak ongemakkelijke contact tussen (palliatieve) patiënten en hun naasten laagdrempeliger te maken en te verdiepen.
Anna-Eva Tulkens en Bram Verhees van de Stichting kregen de prijs uitgereikt tijdens het Derde Nationale Hospicezorgcongres in Ede dat onlangs gehouden werd. Aan de Prijs is een bedrag van 1000 euro gekoppeld. De Stichting gaat die besteden aan een social media platform (www.hoestie.nu) waarmee mensen met een ziekte hun naasten op de hoogte kunnen houden van alle facetten van hun gezondheidsreis.
De Noorderlicht Prijs is een initiatief van de Stichting Als & Dan, die daarmee haar oorsprong eert, omdat de Stichting Als & Dan een geldbedrag van het Noorderlicht Fonds kreeg toen dit Fonds werd opgeheven. De Noorderlicht Prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een idee of initiatief dat voldoet aan voorwaarden als:
* kwaliteit van leven verbeterend
* licht of verlichting brengend
* met een uitstraling van schoonheid, licht en kleur
* het raakt, ontroert, geeft ruimte, maak een beetje blij of zet iets in beweging
* het is betrekkelijk eenvoudig, innovatief en niet te duur
De liefdevolle cadeautjes die Stichting Hoestie heeft ontwikkeld, voldoen daar in allerlei opzichten aan. Cadeautjes zijn bijvoorbeeld de Lichtmijbijtjes en het Buisje vol blijwerkingen. Dat dit alles uitgevoerd wordt vanuit een achtergrond waarbij eveneens sprake is van een ongeneeslijke ziekte (Anna-Eva heeft longkanker), maakt het, zoals een jurylid het omschreef, tot `een inspirerend voorbeeld, van hoe uit een moeilijke situatie toch de kracht te halen valt iets moois en waardevols te creëren`. Voor meer informatie over de diverse cadeautjes of bestellingen, zie www.hoestie.nl/winkel
Vanaf november start de inschrijving voor de Noorderlicht Prijs van 2018. Mensen kunnen opnieuw voorbeelden aandragen van inspirerende initiatieven in de palliatieve of terminale zorg, die direct de terminaal zieke medemens (en diens naasten) ten goede komen. Ook mogen het initiatieven zijn die hier indirect een bijdrage aan leveren, door de dood bespreekbaar te maken en/of het taboe rond de dood te helpen verlichten.
Voor meer informatie over Stichting Hoestie: www.hoestie.nl.
Voor meer informatie over Stichting Als & Dan: www.stichtingalsendan.nl.
Website voor VIP’s
Altijd al willen weten wanneer een VIP is overleden? Altijd al je waardering willen uitspreken voor een overleden VIP? Dat kan sinds kort op de website www.vipyard.nl, een digitale rustplaats voor overleden VIP`s.
Wie een account neemt bij VipYard, kan berichten achterlaten bij het digitale graf van de overledene. De hoeveelheid VIP’s op de begraafplaats is enorm, zelfs dusdanig dat niet iedereen ‘Very Important’ kan worden genoemd. Voor een site die zich, gezien de taal, op de Nederlandse markt richt, is het noemen van menige Amerikaanse zanger of Britse acteur misschien iets teveel (laatste) eer. Tegelijkertijd is het een waardevol overzicht dat nederig maakt: zoveel bekende (of semi-bekende) mensen zijn al dood, hoe groot moet het aantal niet-bekende overledenen wel niet zijn?
Op de site worden bijna dagelijks nieuwe overledenen toegevoegd. Het aantal reacties is nog beperkt, passend bij het beginnende stadium ervan.
Ongeneeslijk zieken tonen hun gezicht, hun verhaal en hun levenslessen
Mensen die levensbedreigend ziek zijn (geweest) tonen hun gezicht, hun verhaal en hun levenslessen op de website www.vereeuwigd.nu. Het is een initiatief van de Stichting LEVENXL. Ze wil hiermee mensen bewust maken van de kwetsbaarheid en schoonheid van het leven in de hoop dat mensen geïnspireerd raken om hun eigen leven met nog meer aandacht en liefde te leven.
Ernstig zieke mensen kunnen via de website hun verhaal vertellen en een foto uploaden. Zij kunnen aangeven of ze in aanmerking willen komen voor een fotoshoot met een professioneel fotograaf en/of ze open staan voor contact via de mail met andere bezoekers van de site. Diverse bekende fotografen hebben inmiddels hun medewerking verleend en/of toegezegd, zoals Micky Hoogendijk, William Rutten, Roger Cremers, Patricia Steur en Govert de Roos.
Het project is een initiatief van Gert Willem Haasnoot, mede-oprichter van Stichting LEVENXL en eigenaar van trainingsbureau The Curious Network. Een aantal foto’s en verhalen van de website zal worden gebruikt voor een expositie die van 2 maart t/m 29 april 2018 in het NATLAB in Eindhoven te zien is. De foto’s worden cadeau gedaan aan de geportretteerden na de laatste tentoonstellingsdag. De tentoonstelling is de afsluiting van het project.
Laat je niet kisten door de commercie
Besparingsdeskundige Marieke Henselmans neemt de uitvaartbranche onder de loep in het recent verschenen ‘Laat je niet kisten door de commercie. Een mooie uitvaart voor elk budget.’ Het boek geeft tips voor besparingen bij de organisatie van een uitvaart. Met een speciaal werkboek kan de aanstaande dode zijn nabestaanden daarbij ondersteunen.
De uitvaartbranche gaat soms in dubbel opzicht over lijken, ontdekt Marieke Henselmans. Uit de ervaringen die zij afgelopen jaar verzamelde, blijkt dat mortuariumbeheerders, uitvaartverzekeraars en -ondernemers af en toe bedenkelijk ver gaan in hun pogingen om flink te verdienen aan een uitvaart. Of dat opzet is of niet laat Henselmans in het midden, maar vast staat wel dat nabestaanden regelmatig met onnodig hoge rekeningen worden geconfronteerd. In ‘Laat je niet kisten door de commercie’ leidt Henselmans de lezer langs de vele commerciële valkuilen die op de hectische weg tussen dood en uitvaart ontmoet kunnen worden.
Hoe nodig dat is, maakt zij duidelijk met een lijstje, waaruit blijkt dat nagenoeg iedere nabestaande met 7-0 achter staat als er iemand is gestorven en naasten voor tig keuzes staan om een uitvaart te organiseren:
– Er spelen emoties
– Je hebt slaapgebrek
– Je eet al een paar dagen slecht
– Je hebt een groot gebrek aan kennis
– Je moet plots intensief omgaan met familieleden die je eerder misschien om diverse redenen meed
– Je staat onder tijdsdruk
– Je wilt misschien wel de kritische consument uithangen t.a.v. de uitvaartkosten, maar het moet niet te zichtbaar zijn voor iedereen, want voor je het weet ben je een harteloze gierigaard
Met het boek in de hand is het mogelijk iets van die achterstand in te halen. Henselmans loopt alle keuzes langs die de nabestaande moet maken (van laatste verzorging en opbaring tot het grafmonument of de asverstrooiing) en benoemt daarbij zoveel mogelijk de kosten en eventuele besparingsopties. De teksten zijn aangevuld met voorbeelden uit de praktijk en blijmoedige, kinderlijke tekeningen, waardoor de grote hoeveelheid informatie makkelijk te behappen is.
Het boek kan een belangrijke bijdrage bieden aan een grotere transparantie van de uitvaartbranche. De consument, die al op het goede, besparende spoor is gezet met websites als www.uitvaartmarkt.nl, is aan zet.
Marieke Henselmans is journalist, schrijft voor Genoeg Magazine, de Volkskrant, het AD, Opzij, Zin Magazine, Het Financiële Dagblad, werkte samen met het Nibud en presenteerde met Peter van der Vorst het RTL4-programma Geen cent te makken. Sinds haar doorbraak in 1999 met ‘Consuminderen met kinderen’ verschenen meerdere boeken over geld en besparen, waaronder ‘Vrolijk besparen’ en ‘Eigenwijs je hypotheek aflossen’.
Het boek is verkrijgbaar bij de boekwinkel en desgewenst gesigneerd op www.bespaarboeken.nl.
Palliatieve sedatie bij 37% van niet-acute overlijdens
Het aantal keer dat patiënten aan het eind van hun leven in diepe sedatie worden gehouden blijft stijgen, zo blijkt uit de derde evaluatie van de Euthanasiewet. In 18% van alle sterfgevallen was er in 2015 sprake van palliatieve sedatie. In 2005 was dat nog 8% en in 2010 12%.
In absolute aantallen gaat het om zo’n 27.000 gevallen, terwijl het in 2010 nog om zo’n 16.000 gevallen ging. Een reden of verklaring voor de stijging geven de onderzoekers niet. Aangezien palliatieve sedatie alleen toepasbaar is op patiënten die overlijden aan een niet-acute aandoening, geeft die 18% een foutief beeld. Beter zou zijn te kijken naar het aandeel van palliatieve sedatie in de sterfbedden van patiënten die niet plotseling sterven. Maakt men die rekensom, dan komt palliatieve sedatie bij 37% van de niet-acute overlijdens voor.
Behalve naar de aantallen, keken onderzoekers ook naar de middelen die voor de palliatieve sedatie werden gebruikt, hoe lang de sedatie duurde en of de ars rekening hield met bespoediging van het overlijden. Wat dat laatste betreft: in 60% van de gevallen ging de arts ervan uit dat de sedatie het levenseinde niet zou bespoedigen, maar in 38% hield hij er rekening mee dat het overlijden wel eerder zou komen door die sedatie. In de resterende 2% was die bespoediging het doel van de sedatie.
De duur van de sedatie tussen de start en het overlijden was nagenoeg hetzelfde als bij de vorige evaluatie, vijf jaar geleden. In 53% van de gevallen overleed de patiënt binnen 24 uur nadat de dokter de sedatie startte. In 45% van de gevallen duurde het 1 à 7 dagen en slechts incidenteel duurde het langer dan een week.
Steeds vaker gebruiken artsen de middelen voor palliatieve sedatie die er – volgens de richtlijnen – voor bedoeld zijn: benzodiazepinen. Toediening van alleen morfine bij palliatieve sedatie (een ‘kunstfout’ volgens de richtlijnen) is sterk afgenomen in het afgelopen decennium. Alleen medisch specialisten doen dat nog, in 12% van de gevallen. Bij huisartsen en specialisten ouderengeneeskunde kwam dat bijna niet meer voor. Bijzonder is overigens ook dat alleen medisch specialisten een palliatieve sedatie nog vergezeld laten gaan door de kunstmatige toediening van vocht of voeding. Dat gebeurt bij medisch specialisten in 37% van de gevallen. Huisartsen en specialisten ouderengeneeskunde doen dat nooit.
Rechtszaak tegen de dood
Op 14 juli vindt in het Paleis van Justitie in Amsterdam een complexe strafzaak plaats: een proces tegen de dood. Namens de mens klagen initiatiefnemers Eva Knibbe en Bart van de Woestijne de dood aan. Zij beroepen zich daartoe op Artikel II-62 van de Europese grondwet: ‘Eenieder heeft recht op leven.’
Tijdens de openbare zitting zal worden onderzocht op welke manier en met welke gevolgen de dood ingrijpt in het leven. Belangrijk is dat de dood hier in het openbaar mee geconfronteerd wordt en dat het handelen en/of nalaten van de dood zorgvuldig wordt afgewogen door een vakkundige, meervoudige strafkamer.
De voornaamste aanklachten zullen zijn: de schaduw die de dood over het leven werpt, de angst die de dood zaait en de grote schadelijke gevolgen daarvan op de psyche van de mens; dit is in het strafrecht strafbaar gesteld als belaging, ofwel stalking. Aan de dood wordt ook verweten de willekeur, het achterhouden van informatie en de onbetrouwbaarheid en onzorgvuldigheid in handelen.
Omdat een eerlijk proces voorop staat worden ook mensen die de dood wensen te verdedigen gehoord. De dood heeft daarvoor een eigen advocaat toegewezen gekregen: Eugene Sutorius. Sutorius was als hoogleraar Strafrechtwetenschap verbonden aan de UvA en is mede-initiatiefnemer van de euthanasiewetgeving.
Met de rechtszaak reflecteren kunstenaars Knibbe en Van de Woestijne op deze tijd, waarin het leven maakbaar en te controleren lijkt. De aanklacht belicht het onvermogen om ons te verhouden tot de ongrijpbaarheid van de dood. De initiatiefnemers, hun achterban en André Coumans – die de rol van officier van justitie op zich neemt – roepen mensen op zich uit te spreken en de zitting bij te wonen.
Het bijwonen van de rechtszitting is niet meer mogelijk, de voorstelling is uitverkocht. Nadien is de gebeurtenis echter te bezoeken in de vorm van een video-installatie in het festivalhart van het Over het IJ Festival (15 t/m 23 juli). Dagelijks om 19.30 uur reflecteren de makers samen met een deskundige op de rechtszaak en het proces daarnaartoe.
Voor meer informatie: www.rechtszaaktegendedood.nl.
Festival DOOD in het Amsterdamse bos
Tussen 6 en 16 juli vindt in het Amsterdamse Bos een kunstprogramma plaats over het levenseinde, onder de titel `DOOD`.Gedurende die periode worden acht thema-avonden georganiseerd. Voor een groot deel van de avonden zijn kunstenaars uitgenodigd.
Het programma is:
Donderdag 6 juli: Karel Winterink en Claudia van Dijk leiden respectievelijk een Death Cafe en een Birth Cafe, een samenkomst van zelfonderzoek en intens luisteren in antwoord op de vraag: Wat is jouw ervaring met de dood en geboorte?
Vrijdag 7 juli: Gijs Assmann (kunstenaar) houdt een Benedictijnse Dialoog naar aanleiding van zijn beeld Big Mama – een vanitas voor Franciscus.
Zaterdag 8 juli: Ine Mulder, vormgever, onderzoekt samen met haar gasten de manier waarop de herinneringen aan een dierbare kunnen worden gekoppeld aan de vijf stadia van rouw.
Zondag 9 juli: Robin van ’t Haar (kunstenaar) laat zich in Weerzien inspireren door een denkbeeldige ontmoeting met zijn overleden moeder.
Donderdag 13 juli, Irene Fortuyn (kunstenaar), Een avond in het bos, een Socratische dialoog om de plaats van de dood in cyclische systemen en de betekenis daarvan voor onze perceptie van de dood nader te onderzoeken.
Vrijdag 14 juli: Stance Oonk (kunstenaar) legt volgens sjamanistische traditie het medicijnwiel; een magische plek met o.a. visualisatie, wandelingen, verbeelding en healing.
Zaterdag 15 juli: Henry Marshall (psycholoog en storyteller i.s.m. muzikant Eelco de Geus en zanger Jay Jay van Sleen) put verhalen uit de oude Oosterse bron met Hari Katha, songs and stories of the Infinite.
Zondag 16 juli: in Shadow World nemen Rosa Verhoeve (fotograaf) en Sandra van Elewout (kunstenaar) hun gasten mee op een zoektocht naar de potentie van het schemergebied in onszelf, het punt waar licht en donker elkaar raken.
DOOD vindt plaats van donderdag t/m zondag op 6 t/m 9 juli en 13 t/m 16 juli op een veld in het Amsterdamse Bos aan de Nieuwe Meerlaan in Amstelveen, parkeerplaats – Berkenhoek. Volg van daaruit de borden. De avondprogramma’s zijn gratis toegankelijk en vinden plaats van 21.00 tot 23.00 uur.
DOOD is samengesteld door Karel Winterink, uitvaartbegeleider en organisator van kunstprojecten, Death Cafe’s en Socratische Gesprekken. DOOD is onderdeel van het Cure Park, een manifestatie rondom de kunst van zorg, die op 4 juni is gestart.
Symposium Praten over sterven
Op woensdag 7 juni wordt in het Techniekhuys in Veldhoven het symposium `Praten over sterven doe je een leven lang` gehouden. Het wordt georganiseerd door de RSZK, een organisatie in Noord-Brabant met o.a. woonzorgcentra, een hospice en een zorgboerderij.
RSZK heeft drie sprekers uitgenodigd: Anne Goossensen (Hoogleraar Informele zorg & Zorgethiek en bijzonder hoogleraar Vrijwilligers Palliatieve Terminale Zorg), Joris Slaets (Directeur Leyden Academy on Vitality and Ageing en hoogleraar ouderengeneeskunde UMC Groningen) en Rob Bruntink (hoofdredacteur Pallium, journalist met specialisatie palliatieve zorg). Verder zijn er workshops te bezoeken, onder meer over het belang van schrijven, keuzes in de zorg en praten over de dood. Het symposium begint om 15.30 uur en duurt tot 20.00 uur.
UMC’s belangrijkste hoofdaanvragers voor subsidie vanuit Palliantie
Universitaire Medisch Centra zijn de belangrijkste hoofdaanvragers van de subsidie die beschikbaar is in het ZonMw-programma Palliantie, dat gericht is op de verbetering van palliatieve zorg. Dat blijkt uit de cijfers na de eerste twee rondes (van 2015 en 2016).
Voor Palliantie was bij de start 51 miljoen euro beschikbaar. Inmiddels is het bedrag geslonken tot zo’n 33 miljoen. Uit de top tien van hoofdaanvragers blijkt dat het geld vooral naar UMC’s gaat. De top tien luidt:
1. Erasmus MC (Rotterdam) 3.136.166,–
2. MUMC (Maastricht) 2.699.158,–
3. VUmc (Amsterdam) 2.485.182,–
4. AMC (Amsterdam) 1.748.260,–
5. LUMC (Leiden) 1.514.669,–
6. UMCG (Groningen) 1.227.264,–
7. Expertisecentrum Pharos 1.220.918,–
8. Radboudumc (Nijmegen) 1.023.775,–
9. UMCU (Utrecht) 797.820,–
10. Longalliantie Nederland 738.466,–
De top tien kreeg gezamenlijk € 16.591.678,– Pharos en de Longalliantie Nederland zijn de enige twee niet-UMC’s in de top tien. Kijken we naar alle hoofdaanvragers, dan komen er nog vier bij: Stichting PaTz, Stichting Pal (kinderpalliatieve zorg), NIVEL en Mezzo (mantelzorg). In de twee rondes is in totaal € 18.157.299,– uitgegeven.
Tussen de UMC’s bestaan grote verschillen in het aantal toegekende subsidie-aanvragen. VUmc scoorde het hoogst met negen aanvragen, daarna volgt Erasmus MC met acht en het MUMC en Radboudumc met vier. De overige UMC’s zagen drie, twee of één aanvraag positief beoordeeld.
Overigens kan het op zijn minst opmerkelijk worden genoemd dat UMC’s zo nadrukkelijk bij projecten die de verbetering van palliatieve zorg als doel hebben zijn betrokken; UMC’s hebben nimmer laten zien dat zij excelleren in palliatieve zorgverlening.
Lintje voor Alida van der Hout
Alida van der Hout, coördinator van het hospice in Nijkerk, heeft op de recente Koningsdag een lintje opgespeld gekregen door burgemeester Gerard Renkema.
Ze komt daarmee in het rijtje van palliatieve zorg-pioniers als Frans Baar (Antonius IJsselmonde/Cadenza), Marinus van den Berg (Antonius IJsselmonde/Cadenza), Ben Zylicz (hospice Rozenheuvel) en Corry van Tol (hospice Kuria). Ook zij kregen in eerdere jaren een koninklijke onderscheiding.
Van der Hout mag zich Lid in de Orde van Oranje-Nassau noemen. Burgemeester Renkema prees Alida voor haar gedrevenheid om zich in te zetten voor de zieke, terminale, kwetsbare medemens. Van der Hout stond sinds 1993 aan de wieg van het hospice in Nijkerk.
Wat kost cremeren?
Door alle commotie rondom VVD-voorzitter Henry Keizer, die in 2012 op relatief goedkope wijze eigenaar werd van de voormalige vereniging De Facultatieve, staat cremeren volop in de belangstelling. Maar wat kost cremeren eigenlijk?
In het vakblad De Begraafplaats stond daarover vorig jaar een uitvoerig artikel. Uit dit artikel, geschreven door Rob Bruntink, citeren we een aantal alinea`s. Er wordt bij het cremeren onderscheid gemaakt tussen crematies met en zonder familie erbij (in feite: met of zonder uitvaartdienst eromheen). De crematies zonder familie worden `technische crematies` genoemd. Hiervoor gelden andere tarieven dan voor crematies die onderdeel zijn van een uitvaartdienst.
Uit De Begraafplaats: “Een technische crematie zonder aanwezigheid van de familie kost bij DELA 722,50 euro en 880 euro als de familie wel bij de crematie aanwezig is”, zegt Romain Groenen van DELA. “De nabestaanden worden dan ontvangen met koffie, thee en fris, krijgen uitleg over het crematieproces en hebben de mogelijkheid aanwezig te zijn bij de invoer van de overledene.” Bij Monuta is het iets goedkoper: 600 à 700 euro.
“Verschillende factoren zorgen voor die variatie”, zegt Nora Nowee. “Niet alle Monuta-crematoria hanteren hetzelfde tarief. In het ene crematorium is het iets goedkoper dan in het andere, afhankelijk van de energiezuinigheid van de oven bij voorbeeld, of de verhouding tussen capaciteit en de grootte van de vraag. Daarnaast hangt het af van wat de nabestaanden wensen: willen ze er wel of niet bij zijn? En in het weekend is het iets duurder dan door-de-week.”
De crematoria van Yarden zitten gemiddeld een euro onder het landelijk gemiddelde, weet John Heskes. “Het gemiddelde tarief is 809 euro, bij ons kost het gemiddeld 808 euro. De verschillen die onze crematoria hanteren hebben vooral te maken met de regionale ligging. In de grensstreken is er concurrentie met – met name – de Duitse markt. Bij Duitsers is de prijs van een technische crematie best een issue. Door in de grensstreken wat lagere tarieven te hanteren, halen we Duitse klanten binnen. Bij sommige crematoria in de grensstreek is het tarief enkele honderden euro’s lager dan ons gemiddelde tarief.”
Zijn de tarieven voor technische crematies nog enigszins makkelijk te vergelijken, zulks gaat niet op voor de tarieven van de niet-technische crematies: de crematies waarbij nabestaanden niet alleen gebruik maken van de ovenruimte van het crematorium, maar óók andere ruimtes inhuren, zoals de aula, de familiekamer en de condoleanceruimte. In grote lijnen gesteld variëren de tarieven dan tussen de 900 en 1500 euro. “Een behoorlijk bandbreedte”, zegt John Heskes van Yarden. “Bij ons kost het € 1274,-. Maar dat is dan inclusief het gebruik van de diverse ruimtes, de crematie zelf, de meest voorkomende asbestemming, het gebruik van de muziek- en audiovisuele installatie en het gebruik van de orgel of de piano. Ook maken wij geen verschil tussen een crematiedienst op een weekenddag of door-de-week. Bij crematoria van andere marktpartijen valt dat niet allemaal onder het tarief. Soms rekent men meerkosten voor het gebruik van een muziekinstallatie bij voorbeeld. Het risico met het vergelijken van crematietarieven is dus dat je appels met peren gaat vergelijken.”
Groenen van DELA voegt daar nog een factor aan toe, die ook van invloed is op het tarief: de tijd die nabestaanden gebruik maken van de crematoriumfaciliteiten. “Ons gemiddelde tarief bedraagt 1.237,50 euro. Dat is inclusief één uur aulatijd en één uur koffiekamertijd. Andere uitvaartorganisaties hanteren in hun tarief mogelijk andere tijden.”
Maasstad Ziekenhuis doet mee aan Roparun
De jaarlijkse Roparun – een estafettetocht vanuit Parijs en Hamburg naar Rotterdam – wordt dit keer van 3 tot en met 5 juni gehouden. Meer dan 300 teams doen mee, waaronder een team van het Maasstad Ziekenhuis.
“In het Maasstad Ziekenhuis is veel aandacht voor palliatieve zorg”, licht één van de deelnemers, verpleegkundig consulent palliatieve zorg Coen van Leijen, toe. “Het motto van de Stichting Roparun -“Leven toevoegen aan de dagen, waar vaak geen dagen meer kunnen worden toegevoegd aan het leven” – is er dan ook één die ons zeer aanspreekt. De vraag op welke manier we nog kwaliteit aan het leven kunnen toevoegen is regelmatig de discussie tussen zorgverlener en patiënt.”
Van Leijen: “Als ziekenhuis hebben we meerdere malen gebruik mogen maken van de fondsen van Stichting Roparun. Met de giften die we van de Stichting in het verleden hebben gekregen, hebben we mooie projecten voor mensen met kanker kunnen realiseren. Dit jaar is het dan zover, om onze dank te uiten door met een team vanuit het ziekenhuis mee te doen met de Roparun.”
Doel van de estafetteloop is onder meer zoveel mogelijk sponsorgeld bij elkaar te brengen, die ten goede komt aan de Stichting Roparun. Wie het team van het Maasstad Ziekenhuis wil sponsoren, kan mailen met Roparun@maasstadziekenhuis.nl.
Van Leijen: “De route van circa 520 kilometer zullen we in 50 uur non-stop gaan lopen. In de voorbereiding wordt het ons steeds duidelijker wat ons te wachten staat. Naast dat het een prachtig evenement zal worden, is het ons duidelijk dat als de eerste avond invalt de spieren gaan protesteren. Het slaaptekort zal ook zijn tol eisen, maar met volharding en enthousiasme is ons doel om op 5 juni in de middag te finishen in ‘ons eigen’ Rotterdam op de Coolsingel.”
Campagne ‘Heb je even voor mij?’ maakt dood bespreekbaar
Via social media wordt van 20 tot en met 24 maart een nieuwe campagne gehouden die de dood beter bespreekbaar moet maken. De campagne is geïnitieerd door Bureau MORBidee, maar wordt in de praktijk uitgevoerd door honderden individuen, bedrijven en organisaties. Een groot deel van de deelnemende organisaties en bedrijven is actief op gebied van (palliatieve) zorg, uitvaart of rouw.
Ging het vorig jaar om de slogan ‘Zullen we over de dood praten?’ met de pay-off ‘Ieder moment is een goed moment’, dit jaar staat de vraag ‘Heb je even voor mij?’ centraal. Op iedere uiting staat een uitnodiging om in gesprek te gaan, met bij voorbeeld de partner, een kind of een ouder. Voorbeelden daarvan zijn onder meer:
– “Ik wil je vertellen wat mijn grootste zorgen zijn.”
– “Ik wil van je weten wat je onder waardig sterven verstaat.”
– “Ik wil je vertellen hoe moeilijk ik het vind om afhankelijk te worden.”
– “Wat gebeurt er met oma als opa er niet meer is?”
– “Ik wil bekend zijn met je wensen over reanimatie.”
– “Ik wil van jou weten wat er met jouw cd-collectie moet gebeuren als jij dood bent.”
Net als vorig jaar worden de uitingen door de deelnemers verspreid onder hun eigen netwerken op social media. In de praktijk zal het vooral gaan om Facebook, Twitter en LinkedIn. Social media als Instagram, Snapchat en Whatsapp kunnen er echter ook voor worden gebruikt.
Organisaties en bedrijven kunnen meedoen aan de actie, maar kunnen ook inhaken op de campagne. Vorig jaar werden bij voorbeeld verhalenwedstrijden aan de campagne gekoppeld.
Voor meer informatie: http://www.bureaumorbidee.nl/campagne/
Eenvoudige verbeteringen palliatieve zorg gezocht voor prijs
Wat zijn inspirerende initiatieven in de palliatieve of terminale zorg die de terminaal zieke medemens (en/of diens naasten) direct ten goede komen? Stichting Als & Dan, die zich inzet voor verbetering van palliatieve zorg, ouderenzorg en levenseindezorg, is ernaar op zoek.
De oproep wordt gedaan ten bate van de Noorderlicht Prijs, die de Stichting eens per jaar uitreikt. De eerstkomende prijsuitreiking vindt plaats op 6 oktober 2017 in Ede, tijdens het Nationale Congres voor Hospicezorg.
Trefwoorden bij de ‘inspirerende initiatieven’ waarnaar de Stichting op zoek is, zijn:
* kwaliteit van leven verbeterend
* licht of verlichting brengend
* met accent op het leven: leven, beleven, herleven, doorleven
* met een uitstraling van schoonheid, licht en kleur
* met een beroep op de zinnen: zintuigen, zin hebben, zingeving
* het raakt, ontroert, geeft ruimte, maak een beetje blij of zet iets in beweging
* het is duurzaam: in tijd, qua impact, bereik of navolgbaarheid
* het is betrekkelijk eenvoudig, innovatief en niet te duur
Het idee hierachter is dat goede en mooie zorg niet duur of ingewikkeld hoeft te zijn, en het meestal om direct contact en uitwisseling tussen mensen gaat. De Stichting wil graag een bijdrage leveren aan het vergroten van de bekendheid van deze initiatieven.
Iedereen kan voorbeelden aandragen via het mailadres stichtingalsendan@gmail.com. Een jury, bestaande uit de doelgroep (= patiënten), beslist wie de prijs verdient. De winnaar krijgt een geldbedrag (€ 1000,–) en de nodige aandacht via de website van de Stichting en via persberichten. Voorbeelden kunnen worden ingediend tot 18 augustus.
Aanmelders van voorbeelden wordt gevraagd daar een korte motivatie aan toe te voegen (maximaal 300 woorden), waarin men toelicht waarom het voorbeeld de prijs verdient. Voor de duidelijkheid: het initiatief moet al hebben plaatsgevonden of moet al zijn gerealiseerd. De prijs is een pluim achteraf.
Voor meer informatie: zie www.stichtingalsendan.nl.
Theatergroep maakt dood bespreekbaar met voorstelling Lena in een Lijstje
Met de voorstelling Lena in een Lijstje maakt theatergroep Jut de dood bespreekbaar voor kinderen op de basisschool (groep 5 tot en met 8). Door financiële steun van uitvaartorganisatie Yarden kunnen scholen tegen gereduceerd tarief de voorstelling inhuren.
Kim Zonneveld, een van de makers van Lena in een Lijstje, heeft een zusje Judith. Ze is altijd vier gebleven. Judith ging dood toen Kim zes jaar was. De voorstelling Lena in een Lijstje is geen stuk over Judith, maar het bevraagt en onderzoekt hoe het is als jijzelf of iemand in je omgeving dood gaat. Hoe bereid je je voor? Waar ga je naartoe? Welke herinneringen neem je mee? Wat voel je als je iemand moet missen? Met behulp van spel, dans en muziek brengt Theatergroep Jut deze vragen in kaart.
Voorafgaand aan de voorstelling vindt een inleidende les plaats. Een kringgesprek met de makers en de kinderen volgt na de voorstelling. In het nagesprek praten de kinderen over verlies en rouw.
Theatergroep Jut bestaat uit Matthia Jansen, Kim Zonneveld, Lauren Rissik en Thyrza van Dieijen. Ze hebben elkaar leren kennen tijdens hun studie Theaterwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Nadenken over theater en wat een voorstelling losmaakt, is een essentieel onderdeel van hun makerschap. Theatergroep Jut maakt beeldend theater waarbij ‘moeilijke’ onderwerpen bespreekbaar worden. Jut wil kinderen leren hun wereldbeeld woorden te geven, het beeld van een ander te accepteren, hun fantasie de vrije loop te laten en oneindig veel mogelijkheden te zien. Samen met stichting Cultuurbord, regisseuse Lies van de Wiel, artistiek advies van Lilja Björk Hermansdóttir en Titus Muizelaar hebben zij de voorstelling Lena in een Lijstje gemaakt.
Voor meer informatie: www.theatergroepjut.nl
Als ik later dood ben
Tientallen uitvaartondernemers bieden burgers boekjes aan waarin ze hun uitvaartwensen kunnen vastleggen. Het Platform NEL (Nu en Later), een samenwerking tussen SENS Uitvaarten in Utrecht, De Maan Uitvaarten in Amsterdam en opsteller van levensverhalen Verhaalmy uit Haarlem, pakte het anders aan met de uitgave ‘Als ik later dood ben en wat ik dan zou willen’.
Natuurlijk kunnen uitvaartwensen worden vermeld, maar veel meer dan dat staat het boek in het teken van het leven van de persoon die het boek invult: welke sociale kringen zijn belangrijk voor me, wat vind ik mooie quotes, et cetera. Ook bevat het boek beknopte informatie over palliatieve zorg.
Het meest bijzondere van het boek is de vormgeving: in niets doet het denken aan dood en sterven. Het boek oogt eerder vrolijk en luchtig. Met aandacht vormgegeven, vol te(de)re illustraties. Bijna een feest om in te vullen.
Voor meer informatie en/of bestellingen: www.platformnel.nl
Wereldkankerdag
Op 4 februari is het Wereldkankerdag. Deze dag is door de Union for International Cancer Control (UICC) uitgeroepen tot internationale bewustwordingsdag waarop mensen in de hele wereld stilstaan bij kanker.
Deze dag is officieel gemarkeerd om het bewustzijn rondom kanker te vergroten en om preventie, detectie en behandelingen aan te moedigen, maar ook om het belang van een goede kwaliteit van leven voor mensen met kanker te onderstrepen.
Bureau MORBidee wil deze dag graag ondersteunen, en doet dat door korting te geven op de Kaarten van Betekenis. Deze wenskaarten, die speciaal voor mensen met kanker ontworpen zijn, zijn te bestellen via de website www.kaartenvanbetekenis.nl. In plaats van 2,95 per stuk, kosten ze van 16 januari tot en met 4 februari 2,45; een korting van 50 cent per kaart. Daarvoor moet bij het afrekenen van de bestelde kaarten de kortingscode ‘wkd17’ ingevuld worden.