• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

Palliatieve zorg

  • Palliatieve zorg
    • Wat is palliatieve zorg?
      • Verlichting van klachten
        • Pijnbestrijding
        • Symptoombestrijding
      • Begeleiding
        • Gesprekken
        • Levensvragen
        • Complementaire zorg
    • Waar vind ik het?
      • Thuis
        • Mantelzorg
        • Hulpmiddelen
        • Ondersteuning door vrijwilligers
        • Maaltijdvoorziening
        • Alarmering
      • In het ziekenhuis
    • Wanneer start palliatieve zorg?
      • Kanker
      • Dementie
      • Longziekten
      • Hartfalen
      • Nierfalen
      • Parkinson
      • Kinderen
    • Voordelen van palliatieve zorg
    • Vooroordelen over palliatieve zorg
    • Waarom heet het zo?
    • Extra hulp
    • Verhouding tot euthanasie
    • Goede doelen
  • Hospice
    • Opname
    • Kosten
    • Historie
  • Levenseinde
    • Waar wil ik sterven?
    • Het gewone sterven
    • Feiten over sterven
    • Misverstanden
    • Levenseindegesprekken
      • Hoop
    • Beslissingen over het levenseinde
      • Euthanasie en hulp bij zelfdoding
      • Palliatieve sedatie
      • Stoppen met eten en drinken
      • Andere beslissingen
      • Overbehandeling
    • Waken
    • Uitvaart
      • Uitvaartbedrijven
  • Inloophuis
  • Zorgplanning
    • Hulpmiddelen
    • Wensverklaringen
  • Agenda
  • Blog
    • Mariska Overman
      • Een moeder die er niet meer is
      • Sociaal sterven
      • Rare rouw?
      • Digitale nalatenschap, een zegen?
      • In het land der rouwenden is niemand koning
      • Praten over de dood is zo gek nog niet
      • Toekomstige herinneringen
      • Oneindig leven
      • Zie de mens
      • Een kleine dood
      • You are dead
      • Zomer
      • Sterven als een eskimo
      • Lijkenpikkers
      • To be or not to be?
      • Catch 22
      • Geen sinecure
      • Het gekke van rouw
      • Dubbel dood
      • Ooit
      • Van ‘vechten tegen’ naar ‘vechten voor’
      • Carpe diem, maar met mate
      • De stomste verjaardag ooit
      • Een stappenplan voor doodgaan
      • De ander ben jij
      • De zin en onzin van een bucketlist
      • Pokémon Go
      • De Begraafplaats
      • De ziel van de uitvaartondernemer
      • Niemand die het ziet
      • Chemo voor de ziel?
      • De dood in je achterzak
      • Nog één keer
      • Er is alleen het nu
      • Nieuwjaarswens
      • De dood – Niet te bevatten
      • MH-17
      • Dag lief broertje
      • Zij die Nederland helpen sterven?
      • Al mijn doden
      • “Maar het leven zo is leuker”
      • 44
      • Onsterfelijk tot het einde
      • Hemelse proporties
      • Met een buiging
      • Het woord van de dood
      • Ik stond erbij en ik keek ernaar
      • Een goede dood is geen dood
      • Waardig dood zijn
      • De dood leeft
    • Rob Bruntink
      • Quite Discontinuous
      • Ik ben ik ben ik ben
      • Een begraafplaats is ook een plek van liefde
    • Marinus van den Berg
      • Staande houden op één been
      • Leven naar de dood
      • Soms willen zorgverleners graag de regie
      • Wijds
      • Niet gewild
      • In de stilte
      • Ongeneeslijk gemis
      • Sterven in een geleend bed
      • Aandacht voor familie
      • Het uitleenbed
      • Geen kijkuur
      • Rouwen in december
      • Ik was er niet bij
  • Actueel
    • Recensies
    • Nieuwsarchief
      • Nieuws 2017
      • Nieuws 2016
      • Nieuws 2015
      • Nieuws 2014
      • Nieuws 2013
      • Nieuws 2012
      • Nieuws 2011
      • Nieuws 2010
      • Nieuws 2009
      • Nieuws 2008
      • Nieuws 2007
      • Nieuws 2006
      • Nieuws 2005
      • Nieuws 2004
      • Nieuws 2003
      • Nieuws 2002
      • Nieuws 2001
      • Nieuws 2000
      • Nieuws 1999
  • Encyclopedie
    • A-F
    • G-L
    • M-R
    • S-Z

De ziel van de uitvaartondernemer

Een paar jaar geleden gaf ik een workshop voor een uitvaartondernemer. Een grote regionale speler, die zoals zovele anderen, worstelde met de groeiende concurrentie van ZZP’ers. Ik had voor die gelegenheid de websites bezocht van diverse uitvaartverzekeraars/bedrijven en de wervende teksten die ik daar vond naast elkaar in een slide gezet. Bijzonder experiment. Want wat bleek?

Er was zonder de koppeling met de bedrijfsnaam niet vast te stellen welke tekst bij welk uitvaartbedrijf hoorde. Stuk voor stuk ‘onderscheidden’ zij zich namelijk door, ik noem een paar voorbeelden, persoonlijke betrokkenheid, ruimte voor individuele wensen, respect, piëteit, aanwezigheid van alle expertise onder één dak, begeleiding door gegarandeerd dezelfde uitvaartleider gedurende het proces, een persoonlijke uitvaart want iedereen is uniek, integriteit, waardigheid, en meer van dit soort terminologie.

Grappig, want stuk voor stuk zag ik eigenschappen die in feite vanzelfsprekend zouden moeten zijn voor iedere uitvaartondernemer. Niets onderscheidend aan dus. Sterker nog, op mijn vraag in die workshop wat er anders zou zijn als de volgende ochtend de naam op de gevel ineens een andere zou zijn, was het antwoord: niets. Waarden, visie, mensen: alles was inwisselbaar. Zolang de dienst, een uitvaart goed verzorgen, maar goed gebeurde, was er niets aan de hand, toch?

Tsja, en daar wringt het. Want in die groeiende markt van concurrentie, zit het verschil dat je kunt maken in iets anders dan in die service. Het verschil, het onderscheid, de kracht die ervoor zorgt dat jouw bedrijf blijft staan én klanten blijft trekken, zit namelijk dieper dan service. Het zit in de ziel, het DNA, de identiteit, de ultieme drijfveer. Wáárom ben je uitvaartondernemer? Welke intrinsieke motivatie zit daarachter? Welke waarden staan centraal voor jou, wat is werkelijk van betekenis?

Een zoektocht naar die diepste drijfveren lijkt in eerste instantie eenvoudig. Al snel komen termen op tafel als: ik wil iets betekenen voor anderen, ik heb zelf een slechte ervaring gehad met uitvaartleiders, ik wil dat beter doen, of: ik heb altijd al met mensen willen werken. Sorry mensen, niet diep genoeg. En niet duidelijk genoeg. Want wat bedoel je met ‘betekenen voor’? En wat is een ‘slechte ervaring’, wat versta jij daaronder, en wat wil jij dan concreet anders doen? Realiseer je jezelf dat goed en slecht termen zijn die ‘in the eye of the beholder’ zijn? En nogmaals sorry: het ‘beter’ willen doen is ook geen sterk antwoord.

Kortom, zoeken naar de diepste drijfveer vergt tijd en reflectie. En daarmee ben je er nog niet. Want de vervolgstap is eveneens belangrijk. Hoe vertaal je die kern naar je bedrijfsvoering? Hoe zorg je ervoor dat de buitenwereld, de potentiele klant, ziet wie jij in wezen bent? Zodat die klant ziet wat jou daadwerkelijk onderscheidt van al die andere aanbieders? Hoe vermijd je dat je blijft hangen in clichétermen die iedereen gebruikt? Authentiek? Dat mag ik hopen ja. Persoonlijke aandacht? Ik verwacht niet anders. Maar dat biedt jouw concurrent ook.

Natuurlijk kun je zelf een keer de vandaag de dag oh zo populaire Simon Sinek gaan lezen. Hij schreef een boekje dat gaat over die vraag naar jouw waarom: ‘Why, how, what’. Door velen omarmd, door velen nu ingezet als instrument voor workshops en scholingen. Omdat mensen u eenmaal graag op een hippe trein springen. Maar de zoektocht naar, de begeleiding in, de hulp bij die zoektocht naar de basis van jouw bedrijf met een bestendiging richting toekomst vraagt meer dan hulp van iemand die een trendy boek heeft gelezen. Het gevaar hiervan is dat identiteit een van buiten opgelegd trucje gaat zijn, in plaats van op kennis gestoeld oprecht graafwerk en een bewustwordingsproces met concrete omzetting naar een passende bedrijfsvoering. Identiteit en betekenisgeving helpen ontwikkelen is een vak, zoals uitvaarten verzorgen een vak is, dat neem je serieus. Anders blijven we allemaal hangen in de wereld van nietszeggende termen, overhangen met een dun laagje zogenaamde authenticiteit. Daar wordt niemand beter van.

Zeker de toekomstige klant niet.

Footer

Nieuwsbrief Palliatieve Zorg

Blijf op de hoogte, en schrijf je in voor de nieuwsbrief. Je mailadres is in veilige handen bij ons, we doen er verder niets mee.

Snel naar

  • Contact
  • Colofon
  • Vrijwaring
  • Copyright
  • Doneer
  • Nieuwsbrief
  • Over deze site
  • FAQ

Copyright © 2019