Mantelzorgers kunnen behoefte hebben aan emotionele steun. Hoe iemand omgaat met of reageert op de ziekte en het naderende overlijden van zijn/haar dierbare (partner, ouder, kind) is van persoon tot persoon verschillend.
Door wie die emotionele ondersteuning wordt geboden hangt sterk af van het sociale netwerk van de mantelzorger. Is er nog veel contact met goede vrienden of vriendinnen, dan zal men daar vaak nog terecht kunnen voor emotionele steun. Met hen kunnen zij hun zorgen, verdriet of angsten delen. Vaak zijn die contacten echter onder druk komen te staan, juist vanwege de mantelzorg.
Omdat iedere situatie anders is, kan de behoefte aan emotionele ondersteuning zeer divers zijn. We stippen daarom diverse soorten emotionele ondersteuning aan. Het aanbod per stad of regio kan enorm verschillen.
Huisarts
De huisarts kan een belangrijke bron voor emotionele steun zijn. De huisarts is doorgaans precies op de hoogte van de (mantelzorg)situatie. Hij/zij weet daardoor ook welke druk er op de schouders van de mantelzorger rust. Een huisarts kan hierin begeleiding en ondersteuning bieden.
Thuiszorg en vrijwilligerszorg
Praten over de situatie kan ook met andere betrokkenen dan de huisarts. Een verpleegkundige of verzorgende van de thuiszorg kan, net als de Vrijwilliger Palliatieve Terminale Zorg, de functie van VVV’er hebben: de Veilig Vertrouwde Vreemde aan wie de mantelzorger al zijn/haar zorgen kan toevertrouwen. Door de ervaring die deze (in)formele zorgverleners hebben, kunnen zij ook op het gebied van de emotionele ondersteuning van grote waarde zijn voor de mantelzorger.
Mantelzorglijn
Wie zijn/haar verhaal kwijt wil, zorgen heeft of om een andere reden behoefte heeft aan een luisterend oor kan de Mantelzorglijn bellen. Dit is een initiatief van MantelzorgNL. Deze valt te bereiken via telefoonnummer 030 – 760 60 55 (tussen 9 en 16 uur) of per mail op mantelzorglijn@mantelzorg.nl. Buiten de openingstijden om, kan de beller zich laten doorverbinden met de Luisterlijn.
Luisterlijn
De Luisterlijn (voorheen: Sensoor) kan 24 uur per dag gebeld worden via telefoonnummer 0900-0767. Ook de Luisterlijn biedt een luisterend oor. Wie liever wil chatten met een medewerker kan dat tussen 10 en 22 uur doen via www.deluisterlijn.nl. Ben je meer een schrijver dan een prater, dan kun je je verhaal ook van je af schrijven via het adres ehulp@deluisterlijn.nl. Daarop kan – desgewenst – een emailwisseling volgen.
Levensvragen
Net als bij de zieken, kunnen ook bij de naasten levensvragen opgeroepen worden door de situatie. Vragen als ‘Waarom is uitgerekend hij/zij door die ziekte getroffen?’, ‘Hoe vind ik de kracht om door te gaan?’ of ‘Wat is de zin van lijden?’ kunnen zich opdringen en voor een hoop gepieker zorgen. Het kan verlichtend of zelfs opluchtend zijn om daarover met iemand te praten die bekend is met dergelijke worstelingen. Hierbij valt te denken aan een maatschappelijk werker, psycholoog, geestelijk verzorger, dominee of pastoor. Geestelijk verzorgers zijn te bereiken via een Centrum voor Levensvragen. Zie daarvoor de website geestelijkeverzorging.nl.
Lotgenotencontact
In sommige steden worden regelmatig bijeenkomsten georganiseerd voor naasten van ongeneeslijk zieken. Deze bijeenkomsten kunnen ook voor mantelzorgers in de palliatieve fase van nut zijn. Contact hebben met mensen die in hetzelfde schuitje zitten kan verlichting bieden, door de herkenning en erkenning die dit met zich mee brengt.
Tekst: Rob Bruntink
N.B.
Artikelen op deze website kunt u gratis lezen. Een donatie voor de auteur is welkom. Dat kan hier.